Συμβουλές…για τη μείωση του άγχους των εξετάσεων!

Πλανάκη Άρτεμις kidsnewslatter@gmail.com Φιλόλογος-συγγραφέας.
Κάθε χρόνο τέτοια εποχή , τόσο οι μαθητές, όσο και ο περίγυρός τους αγχώνεται και μόνο στη σκέψη ότι έρχονται οι σχολικές εξετάσεις.
Από την α΄ γυμνασίου μέχρι την γ΄ λυκείου η κατάσταση είναι παρεμφερής ή διαρκώς αυξανόμενη. Άραγε μπορούμε να κάνουμε κάτι για να μη μας ταλανίζει αυτή η μάστιγα;
Βεβαίως, μπορούμε να βοηθήσουμε όσοι εμπλεκόμαστε στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθηγητές, γονείς αλλά και οι ίδιοι οι μαθητές.

1ον Πιστεύουμε στον εαυτό μας και παύουμε να αναρωτιόμαστε αν θα τα καταφέρουμε.
2ον Είμαστε αισιόδοξοι και σε αυτό θέλουμε βοήθεια από την οικογένεια και τους καθηγητές μας. Μας στηρίζουν και δε μας απογοητεύουν με αρνητικά σχόλια.
3ον Κάνουμε ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, είναι ο καλύτερος τρόπος μείωσης του άγχους να ξέρουμε κάθε μέρα τι πρέπει να κάνουμε.
4ον Εάν μας πιάσει «κρίση πανικού» την ώρα που γράφουμε κάποιο μάθημα, σταματάμε για λίγο, ηρεμούμε αναπνέοντας ήρεμα, σκεφτόμαστε κάτι ευχάριστο , σε 10΄ το πολύ θα έχει περάσει και συνεχίζουμε τη διαδικασία.
5ον Κάθε πρωί πριν τις εξετάσεις , σηκωνόμαστε νωρίς και τρώμε ελαφρύ πρωινό και δεν μεταβαίνουμε ποτέ νηστικοί στο σχολείο. Βοηθάει στην συγκέντρωση.
6ον Μιλάμε με άτομα, συμμαθητές, φίλους και καθηγητές που δε μας αγχώνουν τα λόγια τους και δε μας κουράζουν με ερωτήσεις τύπου: «Το διάβασες αυτό;» ή «Εμάς χθες μας είπαν τα θέματα, εσάς;…» ή άλλες τοξικές φράσεις.
7ον Δεν κρατάμε μέσα μας ό,τι μας αγχώνει αλλά το εκφράζουμε στο οικείο περιβάλλον μας σε ψύχραιμα άτομα ή απευθυνόμαστε σε ειδικευμένο προσωπικό (π.χυπάρχουν εξαιρετικοί ψυχολόγοι) που μπορεί να μας κατευθύνει αν η κατάσταση γίνει πιο απαιτητική κι επιβαρυντική.
8ον Αφού έχουμε τελειώσει το διάβασμα , μπορούμε να κάνουμε έναν περίπατο ή να ασχοληθούμε με κάτι που εμάς μας ηρεμεί (π.χ μουσική). Αποφεύγουμε τις οθόνες.
9ον Δεν ξεχνάμε την αυτοσυγκέντρωση και την αυτοκυριαρχία, διότι μόνο εμείς μπορούμε στην ουσία να βοηθήσουμε τον εαυτό μας.
10ον Σκεφτόμαστε ότι έχουμε πολλά περισσότερα να χάσουμε από το άγχος , παρά από την ψυχραιμία.

1ον Ό, τι μάθατε , μάθατε! Τώρα σειρά έχουν οι επαναλήψεις και δεν ψάχνουμε θέματα SOS , είναι μεγάλη παγίδα, αποπροσανατολίζει και μετατρέπει τη γνώση σε «μαντική τέχνη».
2ον Όλα τα θέματα της εξεταστέας ύλης είναι πιθανά , ακόμα και των προηγούμενων χρόνων, δεν αποκλείουμε τίποτα.
3ον Κοιμόμαστε καλά (όσο είναι εφικτό), τρεφόμαστε ισορροπημένα , δεν εξαντλούμε τον εαυτό μας με ξενύχτια και υπερβολή στον καφέ.
4ον Στην αναμονή των θεμάτων παραμένουμε ψύχραιμοι και δεν ακούμε τι λένε οι τριγύρω μας, διότι μπορεί μια ερώτησή τους να μας μπλοκάρει χωρίς λόγο. Μιλάμε «περί ανέμων και υδάτων» όσο γίνεται.
5ον Μόλις έρθουν τα θέματα , συγκεντρωνόμαστε και τίποτα δεν αποσπά την προσοχή μας από το γραπτό. Μπορούμε να κοιτάξουμε όλες τις σελίδες των θεμάτων, ώστε να έχουμε σφαιρική εικόνα των απαιτήσεων. Έπειτα ξεκινάμε αμέσως την επεξεργασία των θεμάτων όπως μας έχουν συμβουλέψει οι αρμόδιοι καθηγητές μας στο κάθε μάθημα.
6ον Αφιερώνουμε σε κάθε θέμα τον κατάλληλο χρόνο, όπως έχουμε διδαχθεί και έχουμε πάντα ένα ρολόι με δείκτες (όχι smart watch) ώστε να το κοιτάζουμε ανά τακτά διαστήματα.
7ον Εάν «κολλήσετε» σε κάποιο θέμα , το αφήνετε για λίγο και επανέρχεστε αργότερα με ηρεμία.
8ον Τίποτε δε θεωρείται αυτονόητο στις Πανελλαδικές και ό,τι ζητείται στις εκφωνήσεις πρέπει να αιτιολογηθεί επακριβώς.
9ον Μετά το τέλος των απαντήσεων , είναι σημαντικό να επανελέγξετε το γραπτό σας!
Όλα τα παραπάνω δεν αποτελούν πανάκεια για τον μαθητή και το περιβάλλον του, είναι προτάσεις και νουθεσίες, που ο καθένας με την ξεχωριστή οπτική του μπορεί να προσαρμόσει στο διάβασμα και την προσωπικότητά του.
Μέσα από την καρδιά μου ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ σε όλους τους μαθητές κάθε βαθμίδας! Να σκέφτεστε πάντα ότι οι εξετάσεις δεν είναι το τέλος, αλλά η αρχή πολλών όμορφων εμπειριών!
Άρτεμις Πλανάκη ,
Φιλόλογος-συγγραφέας.