Ο Παρθενώνας ( δεύτερο μέρος άρθρου )

Μάριος Χουντάλας ( kidsnewslatter@gmail.com )
Πριν λίγο καιρό στις αρχές του Απρίλη είχα γράψει ένα άρθρο για τον Παρθενώνα. Όμως τώρα σκέφτηκα να αναπτύξω λίγο παραπάνω το άρθρο μου. Όσοι δεν είχατε διαβάσει το πρώτο μέρος του άρθρου μου μπορείτε να το διαβάσετε απο τον παρακάτω σύνδεσμο: https://kidsnewsletter.webnode.gr/l/o-parthenonas/
Η Ιστορία αυτού του θαύματος της αρχιτεκτονικής ξεκίνησε στα μέσα του 5ου αιώνα π.Χ. Το κτήριο είχε λατρευτικό χαρακτήρα, και πιο συγκεκριμένα ήταν ένα ιερό προς τιμήν της θεάς Αθήνας. Αρχιτέκτονες του ναού, υπήρξαν ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης. Όμως, κατα την ύστερη αρχαιότητα και έπειτα, ο ναός καταστράφηκε σταδιακά, την μεγαλύτερη ζημιά όμως, την έπαθε ο γλυπτός διάκοσμος του ναού.
Η κατασκευή του ναού ξεκίνησε το 448 π.Χ., ενώ ο γλυπτός διάκοσμος ολοκληρώθηκε το 432π .Χ. Υπεύθυνος για τον γλυπτό διάκοσμο ήταν ο Φειδίας. Είναι ένας όλο άρματος ναός, και με ανάγλυφες όλες τις μετόπες του, που τον συνιστά πρωτοποριακό για την εποχή του, καθώς δεν είχε κτιστεί κανένας δωρικός ναός με την ίδια μέθοδο στις μετόπες του. Για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκε πεντελικό μάρμαρο. Τέλος, ιδιαίτερο χαρακτηριστικό ήταν η υπάρξει ζωφόρου στο άνω τμήμα του εξωτερικού τοίχου του σηκού, το οποίο συναντάται κυρίως σε ναούς ιωνικού ρυθμού.
Η ζωφόρος απεικονίζει την πομπή των Παναθηναίων, μεγάλης γιορτής της Αθήνας. Είχε μήκος 160 μέτρα και περίπου 1 μέτρο πλάτος. Το θέμα της είναι πρωτοποριακό, γιατί δεν έχει μυθολογικό περιεχόμενο, αλλά απεικονίζει μια πομπή. Σκοπός της πομπής είναι η παράδοση του πέπλου στο πανάρχαιο άγαλμα της Αθήνας στο Ερέχθειο. Στη δυτική πλευρά, παρακολουθούμε την προετοιμασία της πομπής, στην σημερινή περιοχή του Κεραμεικού. Στη ανατολική πλευρά αναπαριστάνεται, η παράδοση του πέπλου από ένα νεαρό άτομο, στον ιερέα. Την σκηνή περιβάλλουν θεοί, όπως η Αθήνα, η Ήρα, ο Δίας, ο Ήφαιστος, η Δήμητρα και άλλοι. Στη βόρεια πλευρά παρουσιάζονται αποβάτες, μουσικοί, σκάφη φόροι, θαλλοφόροι και υδριαφόροι. Στη νότια πλευρά, βλέπουμε την συνέχεια της πομπής.



Το επόμενο τμήμα διακόσμου που συναντάμε στον Παρθενώνα είναι τα αετώματα. Επρόκειτο για αγάλματα τοποθετημένα πάνω στο ανατολικό και δυτικό γείσο του ναού. Στο δυτικό αέτωμα, βλέπουμε την σκηνή διαμάχης Αθήνας-Ποσειδωνα, για την Αττική γη. Ο Ποσειδωνίας οπισθοχωρεί έκθαμβος από την ήττα του, ενώ τα άλογα των αρμάτων των δυο θεών φαινεται να είχαν ξαφνιαστεί από την διαμάχη. Η Νίκη , με τον Ερμή και τον Κεκροπα με την εικογενεια του, παρακολουθούν.Το άρμα του Ποσειδώνα συνοδεύεται από την Αμφιτρίτη και τις Νηρηίδες, τη Λευκοθέα και τον γιο της, τον Παλαίμονα ή Μελικέρτης. Η Αφροδίτη και οι Νηρηίδες κάθονται στα γόνατα της θάλασσας και συνοδεύονται από τον Έρωτα. Στα άκρα του αετώματος ο Κηφισός και η Καλλιρρόη με τον Ιλισό είναι τοποθετημένοι σύμφωνα με τη γεωγραφική τους θέση.
Θέμα του ανατολικού αετώματος είναι η γέννηση της Αθήνας. Στο κέντρο υπήρχε πιθανόν ο ένθρονος Δίας, με την Αθήνα δίπλα του, ένοπλη να βηματίζει προ τα δεξιά. Για αυτές τις μορφές ωστόσο δεν είμαστε σίγουροι, γιατί είχαν απομακρυνθεί από πολύ νωρίς, για να χτιστεί η χριστιανική εκλησσία. Πίσω από τον θρόνο του δια, συναντάμε τον Ήφαιστο, ο οποίος βοήθησε τον Δια να ανοίξει το κεφάλι του για να βγει η Αθηνα. Η Ίριδα σπεύδει να αναγγείλει το χαρμόσυνο γεγονός.Ο Ποσειδωνίας και η Ήρα ήταν καθισμένοι σε θρόνο.Η Δήμητρα και η Περσεφόνη, αναπαύονται σε δέρμα πάνθηρα. Μορφές όπως ο Διονύσιος, οι τρεις Μοίρες, η Αφροδίτη, ο θεός Ήλιος και η θέα Σελήνη, συμπληρώνουν την σύνθεση
