Νέα μαθήματα που θα έπρεπε να διδάσκονται στα σχολεία

Άρτεμις Πλανάκη, φιλόλογος-συγγραφέας kidsnewslatter@gmail.com
Τα μαθήματα που διδάσκονται στα ελληνικά σχολεία δυστυχώς δεν ανανεώνονται και δεν προσφέρουν στους μαθητές τις κοινωνικές, γνωστικές και τεχνολογικές δεξιότητες που θα κληθούν να διαθέτουν στον σύγχρονο κόσμο. Τα ήδη διδασκόμενα μαθήματα δεν σημαίνει ότι είναι χωρίς χρησιμότητα, αλλά χρειάζονται αλλαγή, βελτίωση και εκσυγχρονισμό. Ως εκπαιδευτικός, πιστεύω ακράδαντα ότι όλα τα μαθήματα έχουν να προσφέρουν σημαντικά οφέλη στους μαθητές , όμως χρειάζεται άμεσα μία ανανέωση και προσθήκες στο πρόγραμμα σπουδών από το δημοτικό μέχρι το λύκειο.
Πιο συγκεκριμένα θα πρότεινα τα εξής νέα μαθήματα ή νέες θεματικές ενότητες στα ήδη υπάρχοντα προγράμματα σπουδών:
- σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
- συμπεριφορά απέναντι στα ζώα
- πρώτες βοήθειες
- μουσική και τέχνες
- οικονομική νοημοσύνη
- αρχαία ελληνικά και φιλοσοφία
- marketing και πωλήσεις
- διατροφή και υγεία
- μαγειρική- νέες διατροφικές συνήθειες
- νοηματική γλώσσα
- κυκλοφοριακή αγωγή και οδηγική συμπεριφορά
- γεωργικές δραστηριότητες-κηπουρική
- κίνδυνοι/προστασία στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
- επαγγελματικός προσανατολισμός
- κλιματικές αλλαγές/προστασία περιβάλλοντος
- δημιουργικότητα και καινοτομία
- συναισθηματική νοημοσύνη
- συμβίωση και αξίες
- κατασκευές/χειροτεχνίες
- μαθήματα επιβίωσης σε έκτακτες συνθήκες
- αστρονομία και πλανητική επιστήμη
- ρομποτική-εφαρμοσμένη φυσική
- μηχανοκίνητος αθλητισμός
Όλα τα παραπάνω δεν είναι δύσκολο να εφαρμοστούν αλλά χρειάζεται προγραμματισμός από τους αρμόδιους φορείς, κατάλληλο προσωπικό να εκπαιδευτεί πως θα τα διδάσκει και αποδοχή από τη μαθητική κοινότητα.
Δεν είναι λίγες οι φορές που υπάρχουν «φωτισμένοι» εκπαιδευτικοί που προσπαθούν να εισάγουν κάποιο από τα παραπάνω με δική τους πρωτοβουλία στην τάξη τους αλλά τα πενιχρά μέσα ή η αρνητική αντίδραση γονέων ή συναδέλφων, τους εμποδίζει να ανανεώσουν τη διδακτική ύλη.
Ας ελπίσουμε στο άμεσο μέλλον, κάποια από αυτά να αρχίσουν να υλοποιούνται και η ελληνική εκπαίδευση να οδηγηθεί σε μονοπάτια εκσυγχρονισμού, καινοτομίας και αλλαγής των νέων γενεών και των μεταγενέστερων πολιτών.
Άρτεμις Πλανάκη, φιλόλογος-συγγραφέας