“Χτίζοντας την Επικοινωνία και την Αυτοπεποίθηση στα Παιδιά"
Αναστασία Κιολέ, MSc kidsnewslatter@gmail.com
Πώς η πρώιμη υποστήριξη χτίζει τη βάση για την επιτυχία: Συμβουλές για γονείς παιδιών 3-12 ετών
Μετά από την πρόσκληση της κας Μυρσίνης Σκούρα, ιδιοκτήτρια του κέντρου εκπαίδευσης εγκεφάλου παιδιού και γονέα, "Brain the Game", μοιράστηκα με τους γονείς μικρών παιδιών την εμπειρία μου από τη διδασκαλία σε μαθητές λυκείου. Το κύριο θέμα συζήτησης ήταν το πώς οι γονείς μπορούν να υποστηρίξουν τα παιδιά τους από μικρή ηλικία (3-12 ετών), ώστε να θέσουν τα θεμέλια για την ακαδημαϊκή και συναισθηματική τους επιτυχία.
Οι μαθητές καθώς μεγαλώνουν, πολλές φορές επιδιώκουν να είναι ανεξάρτητοι και αυτόνομοι, ωστόσο, η παρουσία και η στήριξη των γονιών τους παραμένει απαραίτητη σε κάθε ηλικία. Η ανάγκηαυτή ξεκινά από πολύ νωρίς, και όσο πιο ενεργή είναι η συμμετοχή των γονιών στην παιδική ηλικία, τόσο καλύτερη είναι η προσαρμογή των παιδιών στις απαιτήσεις της εφηβείας και της σχολικής ζωής. Όσο οι γονείς επικεντρώνονται στην ανοιχτή και ειλικρινή επικοινωνία με τα παιδιά τους, τα υποστηρίζουν χωρίς πίεση και τα ενθαρρύνουν να αναπτύξουν σταδιακά την αυτονομία τους, τα βοηθούν να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις με σιγουριά.
Η αμφίδρομη επικοινωνία: Κλειδί για την ψυχολογική ανάπτυξη
Η αμφίδρομη επικοινωνία είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για τους γονείς να μάθουν περισσότερα για τη σχολική ζωή του παιδιού και να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή του. Μπορεί να είναι πρόκληση να βρούμε τις κατάλληλες ερωτήσεις, αλλά είναι πολύτιμο να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ανοίγονται. Αντί για γενικές ερωτήσεις με μονολεκτικές απαντήσεις, όπως "Πώς πήγε το σχολείο;", μπορούμε να δοκιμάσουμε κάτι πιο συγκεκριμένο, όπως: "Ποιο μάθημα σε ενθουσίασε σήμερα; Υπήρξε κάποιο μάθημα που σε δυσκόλεψε; Τι μάθατε σήμερα στην Γλώσσα/Γεωγραφία/Μαθηματικά κλπ;". Έτσι, ανοίγουμε το δρόμο για να μοιραστούν τα παιδιά τις σκέψεις τους, και ταυτόχρονα καλλιεργούμε σταδιακά την κριτική τους σκέψη και ικανότητα.
Καλλιέργεια της ανεξαρτησίας: Από μικρή ηλικία
Είναι φυσιολογικό να θέλουμε να κάνουμε τη ζωή των παιδιών μας πιο εύκολη, όμως η ανεξαρτησία και η υπευθυνότητα είναι δεξιότητες που καλλιεργούνται σταδιακά. Με την ανάθεση μικρών και κατάλληλων για την ηλικία τους εργασιών, μπορούμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να αποκτήσουν το αίσθημα της αυτοπεποίθησης.
Tips για τους γονείς:
-Δημιουργήστε σταθερές ρουτίνες: Αν και οι καθημερινές υποχρεώσεις μπορεί να είναι πολλές, ένα σταθερό πρόγραμμα μελέτης μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να αισθανθούν ασφάλεια και να οργανώσουν καλύτερα τον χρόνο τους. Με μικρές, προοδευτικές αλλαγές, μπορούμε να ενισχύσουμε την αυτονομία τους, ενώ παραμένουμε κοντά για να τα υποστηρίξουμε όταν χρειάζονται βοήθεια με τη μελέτη τους.
-Διαμορφώστε ένα ήσυχο περιβάλλον μελέτης: Το να δημιουργήσουμε έναν χώρο μελέτης φωτεινό και τακτοποιημένο, μακριά από περισπασμούς, όπως η τηλεόραση ή το κινητό τηλέφωνο είναι έναισχυρό βήμα για την εξέλιξη στην σχολική απόδοση. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να κάνουν μικρά διαλείμματα κατά τη διάρκεια της μελέτης τους, ώστε να ανανεώνεται η συγκέντρωσή τους.
-Αναθέστε τις κατάλληλες εργασίες: Αρχίστε με μικρές, καθημερινές εργασίες, όπως η τακτοποίηση του χώρου μελέτης, η προετοιμασία της σχολικής τσάντας, η ολοκλήρωση των σχολικών υποχρεώσεων κλπ. Αυτό δίνει στα παιδιά την αίσθηση ότι συνεισφέρουν και ότι είναι υπεύθυνα για κάτι σημαντικό.
-Επιτρέψτε στα παιδιά να κάνουν λάθη: Είναι φυσιολογικό να κάνουν λάθη στην αρχή της μελέτης. Ενθαρρύνετέ τα να δοκιμάσουν ξανά και να μάθουν από τις εμπειρίες τους, αντί να παρεμβαίνετε άμεσα. Επίσης, η τακτική επανάληψη της ύλης που έχει ήδη διδαχθεί, βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν ακόμη πιο σωστά τα μαθήματα τους και να αντιληφθούν καλύτερα το υπόλοιπο της ύλης.
-Δώστε τους ελευθερία επιλογών: Δώστε στα παιδιά επιλογές όπου μπορούν να αποφασίσουν για θέματα που αφορούν τη μελέτη ή τις δραστηριότητές τους. Για παράδειγμα, «Ποιο μάθημα προτιμάς να διαβάσεις πρώτο;» ή «Θέλεις να κάνεις την εργασία σου τώρα ή μετά το φαγητό;».
-Σταδιακή ανάληψη ευθυνών: Καθώς μεγαλώνουν, αυξήστε σταδιακά τις ευθύνες τους, όπως το να παρακολουθούν μόνα τους τις ημερομηνίες παράδοσης των εργασιών ή να διαχειρίζονται τον χρόνο τους σε σχέση με τις σχολικές υποχρεώσεις.
-Επιβράβευση της προσπάθειας: Εστιάστε στην αναγνώριση της προσπάθειας και της συνέπειας, και όχι μόνο στο αποτέλεσμα. Αυτό θα τους δώσει κίνητρο να συνεχίσουν να προσπαθούν και να εξελίσσονται. Η αποτυχία είναι μέρος της ζωής, και είναι ευκαιρία για μάθηση. Επιβραβεύοντας την προσπάθεια και όχι μόνο το αποτέλεσμα, δίνουμε στα παιδιά μας τα εργαλεία να ανθίσουν.
-Διατηρήστε ισορροπία στις δραστηριότητες: Είναι υπέροχο να βλέπουμε τα παιδιά να ενθουσιάζονται με τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Η προσεκτική επιλογή και η ισορροπία στην επιλογή αυτών, όμως, διασφαλίζουν ότι δεν θα κουραστούν υπερβολικά με αποτέλεσμα να μην καταφέρουν να αποδώσουν στις κύριες σχολικές τους υποχρεώσεις.
-Ενθαρρύνετε την ανοιχτή επικοινωνία: Αφιερώνοντας λίγο χρόνο για να ρωτήσουμε πώς ήταν η μέρα του παιδιού, του δείχνουμε ότι τα συναισθήματά του είναι σημαντικά για εμάς.
Συμπέρασμα: Μια διαρκής προσπάθεια γεμάτη αγάπη
Η ψυχολογική υποστήριξη και η παρουσία των γονιών είναι καθοριστική για την ανάπτυξη των παιδιών. Οι θεμελιώδεις αξίες που αποκτούν τα παιδιά από την πρώιμη ηλικία, η επικοινωνία, η συνεργασία, η αυτοπεποίθηση και η αυτονομία, τους βοηθούν να αντέξουν την πίεση των ακαδημαϊκών απαιτήσεωνκαθώς μεγαλώνουν.
Στο τέλος της ημέρας, το πιο σημαντικό είναι τα παιδιά να νιώθουν ότι οι γονείς τους είναι δίπλα τουςστην προσπάθεια τους για καλύτερη απόδοση τόσο στις σχολικές όσο και στις εξωσχολικές δραστηριότητες τους, έτοιμοι να τα ακούσουν, να τα στηρίξουν και να τα ενθαρρύνουν σε κάθε τους βήμα. Κανείς δεν είναι τέλειος σε όλα, και δεν χρειάζεται να είναι. Η γονεϊκή φροντίδα και η καθημερινή προσπάθεια να χτίσουμε έναν κόσμο ασφάλειας και επικοινωνίας είναι αρκετή για να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτυχθούν και να ανθίσουν. Αρκεί να θυμόμαστε ότι κάθε μικρό βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση είναι μια νίκη, τόσο για εμάς ως γονείς όσο και για τα παιδιά.
Αναστασία Κιολέ, MSc